technics

درباره مسائل فنی

technics

درباره مسائل فنی

  • ۰
  • ۰

 

دکمه به سمت بالا را بزنید و و خود را برای سوار شدن طولانی آماده کنید: فقط چند روز طول میکشد که شما به فضا برسید!! آسانسورهایی که می توانند از زمین فراتر بروند! مطمئنا تخیل مردم  در دهه یا حتی پس از آنکه دانشمندان فضایی آنها را پیش بینی کرده اند به چنین چیزی معطوف بوده است. بعید نیست چرا که آسانسور هم درابتدا بعید به نظر میرسید. 

اما در زمان خود، آسانسورهای دفتر معمولی شی رادیکالی به نظر میرسیدند.در سال 1981 این فقط مصالح ساختمانی درخشان مانند فولاد و بتن نبود که اجازه داد آسمان خراش های مدرن به ابرها برسد. آسانسور ایمن و قابل اعتماد توسط مردی به نام الیشا گریوس اوتیس یونکرز، در نیویورک اختراع شد. اوتیس به معنای واقعی کلمه تغییر شکل چهره زمین را با توسعه یک دستگاهی با نام "دستگاه کشش" تغییر داد و شهرها را به صورت عمودی و افقی گسترش داد. به همین دلیل است که اختراعش به واقع می تواند به عنوان یکی از مهم ترین ماشین های تمام اعصار شناخته شود. بیایید نگاه دقیقتری به آسانسورها ببریم و نحوه کار آنها را بیابیم!

آسانسور چیست؟

آسانسور فولادی و شیشه ای مدرن

 

چیز آزاردهنده ای که درباره آسانسورها وجود دارد این است که قطعات آنها معمولا درون محفظه ای پوشیده شده اند و شما نمیتوانید از آن سر دربیاورید. از دید فردی که از لابی به طبقه 18 می رود، آسانسور یک جعبه فلزی با درهای نزدیک به طبقه است که در هر طبقه درش باز و بسته میشود. اما اگر بیش از یک کاربر آسانسور هستید و کنجکاوید که آسانسور چیست می‌توان گفت آسانسور از بخشهای زیر تشکیل شده است. بعید نیست که بااین دانش طوریاز آسانسورهاتان مراقبت کندی که به ++++تعمیر آسانسور کمتر نیاز پیدا کند.

 

یک یا چند کابین آسانسور که بالا و پایین می آیند.

وزنه ضدبار که کابین را تعادل می دهد.

موتور الکتریکی که کابین را به سمت بالا و پایین می کند، که خودش از سیستم ترمز ایجاد شده است.

یک سیستم از کابل های قوی فلز و قطب های در حال اجرا بین کابین و موتور.

سیستم های مختلف ایمنی برای محافظت از مسافران در صورت شکستن کابل

.

در ساختمان های بزرگ یک سیستم کنترل الکترونیکی وجود دارد  که کابین ها را به طبقه های صحیحی هدایت می کند و  با استفاده از "الگوریتم آسانسور" (نوع پیچیده ای از منطق ریاضی) کار میکند.با این الگوریتم میتوان اطمینان حاصل کرد که تعداد زیادی از مردم میتوانند با اسانسور به سریع ترین و کارآمد ترین حرکت می کنند  (به ویژه در آسمانخراشهای عجیب و غریب بزرگ و پر مشغله در اوج ساعات رفت و امد). سیستم های هوشمند طوری برنامه ریزی میشوند که در ابتدای روز مردم را بیشتر به سمت بالا و در انتهای روز به سمت پایین حرکت بدهند. .

آسانسورها چگونه از انرژی استفاده می کنند

از لحاظ علمی، اساس آسانسور برمبنای انرژی است. برای رسیدن از زمین به طبقه 18 از طریق پله ها، شما باید وزن بدن خود را در برابر نیروی گرانش که شما را به پاین میکشد به بالا ببرید. انرژی ای که در این فرایند صرف می کنید (عمدتا) تبدیل به انرژی بالقوه می شود، به طوری که پله های به سمت بالا باعث افزایش انرژی پتانسیل شما می شود و پایین آمدن انرژی پتانسیل شما کاهی مییابد. این یک مثال از قانون انرژی در عمل است. شما واقعا انرژی پتانسیل را در بالای یک ساختمان دارید تا در پایین ساختمان، حتی اگر این را احساس نکنید.

 

از نظر یک فیزیکدان آسانسور یک دستگاه است که انرژی پتانسیلی فرد را افزایش می دهد   یا آن را کاهش می دهد بدون آنکه نیاز به عرضه آن انرژی داشته باشد.

 آسانسور انرژی شما را در هنگام بالا رفتن انرژی پتانسیلی میکند و زمانی که شما پایین آمدن در تئوری نیاز به انرژی زیادی نیست چرا که ازلحاظ تئوری این انرژی را دارید یعنی انرژی جنبشی شما به اندازه همان انرژی پتانسیل است که هنگام بالا رفتن ذخیره کردید.

متاسفانه، درباره آسانسور به همین سادگی نیست. اگر تمام آسانسورها یک بالابر ساده بودند با یک قفس که از یک قطار عبور می کرد واز مقادیر قابل توجهی از نیروهای بالابردن انرژی استفاده می کرد، درست بود چون هیچ راهی برای بازگشت انرژی وجود نداشت: انرژی صرفا به اصطکاک در کابل ها گم شد و هنگامی که مردم به عقب برگردند، ترمزها در اثر اصطهلاک جلوی این انرژی رامی‌گرفتند. بنابراین نیاز به یک سیستم ترمزی دارد. اگر به مشکلات جدی برخوردید حتما به تعمیر آسانسور رجوع کنید. 

 


  • ۹۸/۰۵/۰۸
  • Sophia QS

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی